Modul 1: PRIPRAVA IN SPREMLJANJE CILJNE POPULACIJE

MAREC 2019

SODELOVANJE PRI PRAKTIČNEM POUKU NA BIOTEHNIŠKI ŠOLI ŠEMPETER

V CIRIUS-u Vipava smo se v okviru projekta Program dodatnega usposabljanja, ki ga podpirata Evropska unija in Republika Slovenija iz evropskega socialnega sklada, povezali z Biotehniško šolo Šempeter, ki izvaja tudi program nižjega poklicnega izobraževanja Pomočnik v biotehniki in oskrbi.

V torek, 19. marca 2019, se je naš učenec priključil dijakom drugega letnika omenjenega programa pri praktičnemu pouku Strežbe in kuhanja. Profesorica in dijaki so naju zelo prijazno sprejeli. Na kratko je bil predstavljen način pouka pri omenjenem predmetu, nato pa so dijaki dobili vsak svojo nalogo pri pripravi jedi, ki so sestavljale celoten menu. Naš učenec je ob vodenju profesorice pripravil mizo na temo Gregorjevo. Skupaj sta na prt namestila zanimivo kombinacijo dveh tekačev, zvila serviete ter razporedila krožnike, pribor in kozarce. Ali veste, kako mora biti poravnan pribor? Tudi to smo se danes naučili. Sledila je priprava dekoracije s ptički in nežnim cvetjem. Tako pripravljena miza je bila zelo vabljiva na pogled. V učni kuhinji so dijaki medtem skuhali jedi. Profesorica je predstavila načine postrežbe v različne servirne posode. Nato je sledila še degustacija. Dijaki se pripravljajo na zaključni izpit in morajo pri pripravi jedi izpiliti še zadnje podrobnosti.

Pouk je hitro minil, saj je bilo dogajanje zanimivo. Komaj čakamo na naslednje druženje!

Mentorica Aleksandra Poniž

DECEMBER 2018

DAN ODPRTIH VRAT BIOTEHNIŠKE ŠOLE ŠEMPETER

V torek, 4. decembra 2018, je Biotehniška šola Šempeter odprla svoja vrata za vse mlade, ki jih zanima pridobivanje znanja s področja kmetijstva, vrtnarstva, varstva narave in živilstva. Ker izvajajo tudi program nižjega poklicnega izobraževanja Pomočnik v biotehniki in oskrbi, ki je namenjen učencem s končano osnovno šolo po prilagojenem programu, smo se dneva odprtih vrat udeležili tudi učenca in mentorica projekta PDU, ki ga podpirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada.

Komu je namenjen dvoletni izobraževalni program Pomočnik v biotehniki in oskrbi? Po mnenju učiteljice in dveh dijakinj, ki so pripravile predstavitev, je program namenjen vsem, ki jih zanima kuhanje in strežba, vzdrževanje in urejanje doma, živilstvo in prehrana, rastlinska pridelava, reja živali, kmetijska mehanizacija, področje gospodinjstva, živilstva in kmetijstva. Dijaki se naučijo pripravljati enostavne jedi v gostinskih obratih, v manjših penzionih, servirati dnevne obroke, biti estetsko in higiensko urejen, dobro poskrbeti za svoj prostor, poprijeti za vsako delo na turistični kmetiji, urejati domači vrt, okrasiti prostore, urediti okolico …

Sledil je ogled šole in učilnic, kjer poteka praktični pouk. Tako smo opazovali nastajanje tort in okraskov izpod spretnih rok bodočih slaščičarjev. V učni kuhinji so dijaki programa kuhar pripravljali okusne jedi, ki so jih seveda lepo aranžirane ponudili obiskovalcem. Dijaki smeri strežba pa so poskrbeli za slavnostne pogrinjke in pijačo. Bodoči vrtnarji svoje znanje nabirajo v več rastlinjakih, kjer sami vzgajajo sadike zelenjave in okrasnih rastlin. Živilsko-prehranski tehniki so pred obiskovalci izdelovali naravni sladoled. Ta je zmrzoval prav ekspresno, saj so se poslužili lastnosti tekočega dušika. Naravovarstveni tehniki pa so predstavili park Rafut s pestrim izborom dreves in grmovja.

Še veliko zanimivega smo videli in naša učenca sta bila nad predstavljenim navdušena. Upajmo, da bo odločitev za nadaljnje šolanje tako lažja in prehod v srednjo šolo uspešen!

Mentorica Aleksandra Poniž Rupnik

OKTOBER 2018

DAN ODPRTIH VRAT: FRUCTAL

Vsako leto 5. oktobra Fructal praznuje svoj dan, v okviru katerega pripravijo dan odprtih vrat za vse, ki si želijo ogledati, kako poteka predelava sadja in nastanejo Fructalovi sokovi, Frutki za otroke, Frutabele in drugi poznani izdelki. Ker smo si želeli spoznati delo v živilski industriji, smo se dneva odprtih vrat udeležili tudi učenci in mentorica projekta Program dodatnega usposabljanja, ki ga podpirata Evropska unija in Republika Slovenija iz evropskega socialnega sklada.

Prijazne vodičke so nas popeljale skozi proizvodnjo. Videli smo velike zaboje, polne jabolk, ki so jih s pomočjo viličarja stresali na tekoči trak, od koder so se jabolka odpeljala najprej v pranje, nato pa v predelavo. V drugi proizvodni hali so polnili sokove v stekleničke. Na uro napolnijo neverjetnih 32.000 stekleničk soka. Mimo nas so se peljale najprej prazne stekleničke, nato pa še polne, ki jim je stroj prilepil še etiketo in jih ovil v paket. Ogledali smo si tudi polnitev vsem znanih Frucev. Povsod je prijetno dišalo po sadju.

Na dvorišču so »fructalovci« pripravili pravo zabavo z njihovimi maskotami Pingom Pingvinom in Ježkom Frutkom ter predstavo o srečanju eskima in pingvina. Predvsem mali obiskovalci so z veseljem soustvarjali predstavo.

Mentorica Aleksandra Poniž Rupnik

SEPTEMBER 2018

SODELOVANJE V ČISTILNI AKCIJI »OČISTIMO SLOVENIJO«

V soboto, 15. septembra 2018, je potekala akcija »Očistimo Slovenijo«, h kateri je pristopila tudi občina Vipava. Organizatorji so k sodelovanju povabili tudi naš CIRIUS in vabilu smo se seveda odzvali. Tako smo se čistilne akcije udeležili dva učenca, ki sta vključena v projekt Program dodatnega usposabljanja, in mentorica.

Najprej so nam na Glavnem trgu prostovoljci iz Ultra Trail Vipava Valley dali napotke, v katere vrečke se odlaga določene odpadke. Oskrbeli so nas z vrečkami različnih barv in z rokavicami. Potem pa: veselo na delo!

Z učencema smo se dogovorili, da bomo odpadke začeli pobirati že kar v parku ob Glavnem trgu, nadaljevali po makadamski poti ob drevoredu v smeri CIRIUS-a, v parku pred našim Centrom, na parkirišču pri gasilskem domu, v smeri Fame ter nato še pred osnovno šolo in ob cesti proti Gradišču. Odpadkov se je nabralo kar nekaj in sproti smo se pogovorili, v katero vrečko spadajo. Imeli smo zelo intenzivno vadbo predklonov! Učenca sta bila natančna in sta večkrat izrazila nezadovoljstvo, ker nemarneži odmetavajo smeti po tleh namesto v koše.

Med delom nam je bilo pošteno vroče, vendar je misel, da smo pripomogli k čistejši naravi v Vipavi, poplačala ves naš trud.

Mentorica Aleksandra Poniž Rupnik

 

PEKA PIŠKOTOV ZA DAN ODPRTIH VRAT

 Na prvi junijski dan smo z učenkama Lenko in Matejo pripravile delavnico peke piškotov za dan odprtih vrat. Velika količina sestavin je kazala, da se gremo zares! In je res bilo tako. Učenki sta tehtali, merili, miksali, gnetli, valjali, oblikovali kroglice, izrezovali piškote … kot pravi slaščičarki. Lahko si predstavljate, koliko obiskovalcev in poskuševalcev je privabil vonj po sveže pečenih piškotih! Učenki sta bili deležni številnih pohval in res sta si jih zaslužili! Skupaj smo piškote še lično okrasile in jih zapakirale, da so varno pospravljeni počakali na obiskovalce dneva odprtih vrat.

Mentorica Aleksandra Poniž Rupnik

PREDSTAVITEV POKLICA: AVTOMEHANIK IN OGLED MEHANIČNE DELAVNICE

Ko so v okviru Projekta dodatnega usposabljanja nastajali življenjski načrti naših učencev, je Mateja izrazila željo, da bi delala v avtomehanični delavnici. Zato smo v petek, 18. maja 2018, obiskali Avto Batič v Ajdovščini.

Tam nas je sprejel g. Robert, nam na kratko predstavil njihovo podjetje, nato pa nas predal sodelavcu g. Simonu, ki nas je peljal po delavnici, da smo spoznali njihove različne dejavnosti. Najprej smo se ustavili v mehanični delavnici, kjer je Mateja imela priložnost pomagati dolivati olje v avtomobil, ki so ga servisirali. Nato sta oba učenca poskusila upravljati dvigalo, s katerim sta avtomobil dvignila, da smo si ogledali podvozje. Mehanik nam je pri tem razložil, zakaj potrebujemo hladilno tekočino in kako delujejo zavore. Mateja in Dominik sta nato pomagala še pri menjavanju gum in poskusila vijake pritrditi s pnevmatsko pištolo za vijačenje.

G. Simon nas je peljal tudi v avtokleparsko in avtoličarsko delavnico, kjer smo si ogledali, kako popravijo razbite avtomobile. Predstavil nam je posebni postopek mešanja barv za nadomestne dele. Mateja in Dominik sta malce s strahom prijela pištolo za barvanje, vendar sta zelo uspešno pobarvala manjši rezervni del. Na koncu je potrebno avtomobil še oprati in tudi tukaj sta oba učenca spretno upravljala visokotlačni čistilec.

Ogledali smo si tudi salon avtomobilov, ki so čakali na nove lastnike. Na koncu smo se prijaznemu osebju Avto Batič zahvalili, da so nam omogočili tako prijetno izkušnjo.

Mentorica Aleksandra Poniž Rupnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PREDSTAVITEV POKLICA: ORTOPEDSKI ČEVLJAR IN OGLED ČEVLJARSKE DELAVNICE

V petek, 11. maja 2018 smo z učencema Lenko in Timotejem odšli na obisk v čevljarsko delavnico v Miren, kjer g. Denis Petejan izdeluje ortopedske čevlje, ki jih nosi tudi večje število drugih učencev iz CIRIUS Vipava.

Gospod Petejan nam je pokazal postopek izdelave ortopedskih čevljev. Najprej je vzel mero za čevlje in sicer je na list papirja narisal obris obeh stopal enega od učencev. Celotno stopalo je tudi premeril na različnih mestih: spredaj pri prstih, zadaj čez peto in nart, da bo čevelj dovolj velik ter izbral ustrezno kopito, ki je kot nekakšen odtis stopala. Nato je pokazal, kako se naredi kroj za čevelj, podobno kot se to naredi za oblačila. V skladišču smo potem izbirali med različnimi vrstami in barvami usnja in jih poskusili med seboj barvno uskladiti. Iz tega materiala je g. Petejan po kroju izrezal ustrezno obliko. Nato je sledilo delo na strojih: tanjšanje materiala (da čevlji ne tiščijo na šivih), šivanje posameznih delov med seboj, perforiranje materiala za poletno obutev. Stroji so se nam zdeli še posebej zanimivi. Sešito usnje je čevljar s posebnimi kleščami navlekel na kopito, da je dobilo obliko po stopalu. Temu je sledilo še lepljenje na podplat in stiskanje, da lepilo dobro prime. Podplat je potrebno kasneje še obrusiti v lepo obliko. Ortopedski čevlji naših učencev imajo različne načine zapenjanja: na ježke ali na vezalke, zato nam je čevljar pokazal še, kako se pripravi luknjice za vezalke.

Učenca sta z zanimanjem spremljala nastajanje čevljev, še posebno delo s stroji. G. Petejanu smo v zahvalo podarili kozarec marmelade, ki je prav tako nastala v PDU pod mentorstvom ge. Danice.

Mentorica Aleksandra Poniž Rupnik

PREDSTAVITEV POKLICEV: PEK IN SLAŠČIČAR IN OGLED PEKARNE

V petek, 20. 4. 2018, smo z učenkami Lenko, Marušo in Matejo obiskale pekarno Ježek v Lokavcu, kjer nam je gospa Alenka predstavila poklica pek in slaščičar ter dejavnosti njihove pekarne.

V začetku smo spoznavale različne vrste mok ter dodatkov v obliki semen, ki jih uporabljajo za kruh in druge vrste testa, iz katerega pečejo tudi piškote, pite, pince in potice. Poleg sladkih izdelkov pri njih nastaja tudi slano pecivo.

Pred vstopom v tisti del pekarne, kjer delajo piškote in pecivo, si je bilo potrebno nadeti pokrivala ter predpasnike. Gospa Alenka je vsaki učenki dala nekaj testa, v katerega so vmešale še kokos, orehe ali koščke čokolade. Učenke so bile zelo spretne pri tem opravilu. Nato pa so iz testa oblikovale kroglice. Poln pekač kroglic je nato gospa Alenka dala v veliko peč in kmalu je zadišalo po piškotih. Mmmm, bili so odlični! Učenke so te piškote dobile v dar in z njimi v CIRIUS-u razveselile svoje sošolce.

Učenke so z zanimanjem spremljale delo zaposlenih, ki so različne, na pogled slastne slaščice, pripravljale za prodajo. Poleg njih sta bili tudi dve dijakinji, ki se šolata za poklic slaščičarke in sta v pekarni opravljali prakso, tudi onidve sta pekli piškote. Seveda smo vse te dobrote dobili tudi v pokušino. Še zdaj se nam cedijo sline!  Gospe Alenki smo v zahvalo podarili domačo marmelado, ki je ravno tako nastala v projektu pod mentorstvom gospe Danice.

Vse tri učenke so bile zelo vesele teh novih izkušenj. Mateja si je zaželela, da bi bila tudi sama zaposlena, saj bi zmogla opravljati podobno delo. Maruša se ni mogla načuditi, da je lahko na delovni prostor prišla z vozičkom, saj so imeli urejene klančine. Lenka pa podobno delo opravlja tudi doma in pomaga mami.

Mentorica Aleksandra Poniž Rupnik

DELAVNICA PEKE KRUHA

V petek, 6. 4. 2018, smo z učenkami Lenko, Matejo in Marušo pripravile delavnico Peka kruha.

Zjutraj smo v šolski kuhinji pripravile vse, kar smo potrebovale za peko: moko, kvas, mleko, sladkor, sol in semena. Odločile smo se, da bomo kruh pripravile iz dveh vrst moke: bele pšenične in pirine. Dekleta so pod vodstvom mentorice zamesile testo, vsaka se je preizkusila v gnetenju. Gnetle so toliko časa, da je testo postalo voljno in gladko. Lenki je gnetenje šlo najbolje od rok, povedala je tudi, da je njen brat pek. Takrat smo testo pustile vzhajati, same pa smo se podale do trgovine, kjer smo na Marušin predlog nakupile sestavine za ribji namaz. Ko je testo naraslo, smo ga razdelile na dva dela. V enega je Mateja dobro vgnetla še mešanico semen: lanena, sezamova in sončnična. Testo je nato še enkrat vzhajalo. Medtem so dekleta pripravila še ribji namaz. Vzhajano testo smo skupaj oblikovale v dve štruci in ga še malo pustile počivati, nato pa ga, polne pričakovanja, dale v vročo pečico. Kmalu je mamljivo zadišalo in vonj je privabil marsikaterega mimoidočega, da je pokukal v kuhinjo. Zlatorumeni zapečeni štruci in slasten ribji namaz so presenetili učence pri popoldanski malici.

Mateja, Lenka in Maruša so bile na opravljeno delo zelo ponosne. Bravo, punce!

Mentorica Aleksandra Poniž Rupnik

ČIŠČENJE STOLOV IN PREDSTAVITEV POKLICA: ČISTILKA 

V torek, 20. februarja 2018, smo z učenkama Marušo in Matejo izvedle delavnico, na kateri sta podrobneje spoznavale poklic čistilke in nato še očistile nekaj oblazinjenih stolov.

Učenki sta spoznali, da je poklic čistilke lahko zelo naporen in tudi nevaren, če je potrebno delo na višini. Tudi manevriranje s čistilnim vozičkom ni enostavno, še posebej, kadar je na njem polno vedro vode.

Na začetku delavnice se je bilo potrebno seznaniti z navodili o uporabi pripomočkov za čiščenje (parni čistilec in sesalec za mokro čiščenje), da je delo potekalo varno. Učenki sta oba pripomočka samostojno preizkusili. Spoznali sta, da je za delo s sesalcem za mokro čiščenje potrebne kar nekaj moči, da je rezultat dela dober.

Učenki sta pri delu pomagali ena drugi, tako da sta si stabilizirali pripomočke in stole. Maruši je bilo potrebno delo prilagoditi na bolj ustrezno višino, da je lahko med čiščenjem vzdrževala tudi primeren telesni položaj, da se je preprečilo bolečine. Učenki sta bili zelo zadovoljni z opravljenim delom.

Mentorica Aleksandra Poniž Rupnik